Privacybeleid

Privacyverklaring FEMITAS, versie januari 2021

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. In deze wet is geregeld hoe met uw persoonsgegevens moet worden omgegaan. In deze tekst beschrijven wij in het kort wat uw rechten als cliënt (of uw vertegenwoordiger) zijn en wat de verplichtingen van FEMITAS zijn.

Privacyverklaring, wat is dat? De AVG stelt dat wij niet meer persoonsgegevens van u mogen verzamelen dan noodzakelijk. Wanneer wij uw persoonsgegevens verzamelen, moeten wij u dit laten weten. Met deze privacyverklaring willen wij u inzicht geven in welke persoonsgegevens wij van u vragen, waarvoor wij deze gegevens gebruiken, wie deze gegevens gebruikt en aan wie we deze gegevens (kunnen) verstrekken.

Welke (standaard) gegevens hebben we van u nodig en waarvoor

  1. Algemene persoonsgegevens: Naam, geboortedatum, burgerlijke staat, etc., contactgegevens, verzekeringsgegevens, verleende zorgproducten, sociaal profiel/netwerk, medische en gedragsgegevens. Deze gegevens gebruiken we voor bedrijfsvoering, correspondentie, persoonlijke communicatie, instandhouding van dienstverlening, externe verantwoording over de verleende zorg, betrekken van het sociale netwerk en mantelzorger.
  2. Cliënt-/relatienummer: Uniek voor de zorgrelatie.
  3. Burgerservicenummer (BSN): Nodig voor gegevensuitwisseling met zorgkantoor, zorgverzekeraar, overheid en andere zorgaanbieders.
  4. Medisch/specialistische, gedrag gerelateerde, sociaal-maatschappelijke en verpleegkundige/begeleidingsgegevens: Voor vaststellen, toetsen, volgen en uitvoeren van individuele zorg- en dienstverlening.
  5. Aard van toegepaste vrijheidsbeperkende middelen of maatregelen voor cliënt, datum/duur, reden, wiens verantwoordelijkheid en de betreffende woning: Nodig voor toepassen en verantwoorden van vrijheidsbeperkende middelen of maatregelen.
  6. Toegediende medicatie: Voor inzicht in ontvangen medicatie.
  7. Omschrijving en aard van incidenten met betrekking tot cliënten, getroffen maatregelen en schade/letsel: Voor handhaving en optimalisering van de kwaliteit van zorgverlening.
  8. Omschrijving en toedracht van (seksueel) misbruik met betrekking tot een cliënt, en de ondernomen actie n.a.v. het misbruik: Nodig om beleid te bepalen t.a.v. (seksueel) misbruik.
  9. Bankrekeningnummer, banksaldo en inkomsten/uitgaven: Bij beheer van financiën van cliënten.

Bijzondere persoonsgegevens: Naast gewone persoonsgegevens, zijn er bijzondere, extra gevoelige persoonsgegevens (bijv. godsdienst, geaardheid). Deze mogen alleen met uitdrukkelijke toestemming van u of uw vertegenwoordiger worden vastgelegd. Euthanasieverklaringen en reanimatieverklaringen worden alleen op verzoek vastgelegd.

Hoe komen wij aan uw persoonsgegevens? Wij ontvangen persoonsgegevens van de cliënt zelf, vertegenwoordiger bij het afsluiten van de zorgovereenkomst en start van de zorg. Gegevens kunnen ook komen van andere zorgaanbieders en financiers (zorgverzekeraars, zorgkantoor, gemeenten).

Intern gebruik van de gegevens Toegang tot persoonsgegevens binnen de organisatie is beperkt tot medewerkers die ze nodig hebben voor hun functie. Beveiliging van gegevens volgt de geldende beveiligingsnormen.

Extern gebruik van gegevens Gegevens worden gedeeld met zorgkantoor, zorgverzekeraar, gemeenten (declaraties) via beveiligde verbindingen. Delen met andere instanties gebeurt alleen in bijzondere situaties, mogelijk na verkregen toestemming.

Bewaartermijn persoonsgegevens Verschillende bewaartermijnen gelden op basis van verschillende wetten.

Uw account, contactformulier en nieuwsbrief Registratie op ons cliëntenportaal vereist opgave van informatie en keuze van gebruikersnaam en wachtwoord. Uw emailadres wordt gebruikt voor het contactformulier en nieuwsbrief. Uw gegevens worden bewaard tot opzegging van het abonnement.

Rechten met betrekking tot de eigen persoonsgegevens U heeft recht op inzage, correctie, overdracht, verwijdering of bezwaar tegen verwerking van uw gegevens.

Wijzigingen in deze privacyverklaring Wijzigingen worden aan u meegedeeld en de meest recente versie wordt gepubliceerd op onze website.

Vragen of kritiek Voor vragen, ontevredenheid of specifieke vragen over gegevensverwerking kunt u contact opnemen via info@femitas.nl.

Klacht indienen Bij onjuiste omgang met persoonsgegevens heeft u het recht een klacht in te dienen, eerst bij FEMITAS via de klachtenregeling op de website, en indien nodig bij de toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens.